Wymienić układ, czy regenerować tarczę sprzęgła?

Tarcza sprzęgła lub płyta jest częścią ręcznego układu napędowego pojazdu, który dostarcza moc z silnika do przekładni. Jest on montowany między kołem zamachowym a tarczą dociskową. Wykonany jest z bardzo wytrzymałej stali lub czasem z kevlaru, w pojazdach o wysokich osiągach.

Do czego służą tarcze sprzęgła?

regeneracja tarczy sprzęgłaKiedy sprzęgło jest wciśnięte, płyta dociskowa jest przysuwana do tarczy sprzęgła, która z kolei jest dociskana do koła zamachowego. Z tego powodu tarcza sprzęgła wymusza na niej obrót wału napędowego. Po naciśnięciu pedału sprzęgła sprężyna odsuwa płytę dociskową od tarczy sprzęgła, odrywając w ten sposób ją od silnika. Pełniąc swoje funkcje tarcza sprzęgła z czasem ulega zużyciu. Zużyte sprzęgło ślizga się po kole zamachowym i nie przekazuje mocy z silnika do przekładni. Oprócz poślizgu, tarcza sprzęgła może się również przykleić. Zapobiegnie to płynnemu przełączaniu biegów samochodu, a tarcza i koło zamachowe będą się ścierać. Jeśli wystąpi opóźnione przyspieszenie lub drgania i szarpnięcia, gdy sprzęgło jest odłączone, jest to prawdopodobnie spowodowane uszkodzoną tarczą sprzęgła. Jeśli po naciśnięciu pedału lub podczas zmiany biegów słychać ostry dźwięk, należy rozważyć wymianę tarczy sprzęgła. Regeneracja tarczy sprzęgła obejmuje wymianę zużytego elementu. Aby regeneracja miała sens, stan pozostałych elementów sprzęgła musi być dobry. Głównym z nich jest tłumik drgań skrętnych. Regeneracja sprzęgła polega na usunięciu zużytej wykładziny ciernej i umieszczeniu nowej okładziny za pomocą specjalnych nitów.

Regeneracja sprzęgieł wydłuża ich żywotność. W rezultacie, gdy tarcza sprzęgła jest zużyta, nie ma potrzeby wymiany całego sprzęgła tylko tarczy ciernej. Zmniejsza to znacząco koszty naprawy i pozwala na dalsze korzystanie z elementu.