Tarcza hamulcowa jest ważnym elementem układu hamulcowego. Jeśli układ hamulcowy ma w krótkim momencie zmniejszyć tarcza hamulcowa musi być sprawna i niezużyta. Prędkość i pojazdu bywa różna. Dobre hamulce powinny w razie potrzeby całkowicie go zatrzymać w odpowiednim czasie bez powodowania dziwnych dźwięków i ślizgania się kół.

Jakie warunki muszą wytrzymać tarcze?

tarcze dbaTarcza hamulcowa musi łączyć się z klockami hamulcowymi, aby wygenerować moment hamowania, czyli siłę hamowania. Ten moment obrotowy jest przekazywany do piasty koła, a stamtąd do obręczy koła. Tarcze DBA istnieją w wielu wariantach w zależności od wymagań kierowcy, jego stylu jazdy oraz rodzaju samochodu. Podczas hamowania energia kinetyczna pojazdu jest zamieniana na energię cieplną z powodu tarcia między klockami hamulcowymi a tarczą hamulcową, umożliwiając w ten sposób osiągnięcie zmniejszenia prędkości. 90% ciepła wytworzonego podczas hamowania przedostaje się początkowo do tarczy hamulcowej, gdzie jest buforowane. Następnie zostaje przekazany do otaczającego powietrza. Tarcza hamulcowa działa więc jak wymiennik ciepła. Jednak jego zdolność do absorpcji ciepła jest ograniczona. W związku z tym ciepło należy szybko odprowadzić do powietrza otoczenia. Należy unikać uszkodzeń spowodowanych przegrzaniem. Podczas hamowania element cierny tarcz hamulcowych może osiągnąć temperaturę do 700 °C. Z tego powodu wentylowane tarcze hamulcowe są bardzo często stosowane do lepszego chłodzenia, przede wszystkim na przedniej osi. Ich powierzchnia jest znacznie większa i lepiej nadaje się do wymiany ciepła. Jeszcze bardziej efektywne chłodzenie można osiągnąć dzięki perforowanym lub rowkowym tarczom hamulcowym. Pierścienie cierne na tarczach hamulcowych mają tendencję do odkształcania się podczas podgrzewania. Może to prowadzić do nieprzyjemnego generowania hałasu i wibracji podczas hamowania.

Znani producenci hamulców dążą do znalezienia sposobów dostosowania konstrukcji tarcz hamulcowych w celu uniknięcia deformacji. Materiał tarczy hamulcowej musi spełniać surowe wymagania. Musi być w stanie wytrzymać naprężenia mechaniczne powstające w wyniku działania sił nacisku i rozciągania podczas hamowania, siły odśrodkowe przy dużych prędkościach kół i obciążenia termiczne.